Koffein-kick

Igår var jag och en kompis på uppdrag direkt efter jobbet. Middagen hoppade vi över. Men en kopp kaffe med dopp blev det vid 19-tiden. Vi pinnade på likt duracellbatterier... jag blev aldrig hungrig, ej heller trött.

Hemma kring 22 till ett extra insatt kvällsmål. En timme senare slängde jag mig i säng för att äntligen få slappa. Men vad jag fick kämpa! Blodet bara rusade omkring i kroppen. Inte ett dugg trött trots att klockan tickade på... .
Det slog mig sen att det måste vara kaffetårens effekt. Har varit med om liknande tidigare. När ska jag lära mig att  inte dricka kaffe på kvällen om jag vill sova? Antagligen blir effekten än värre på tom mage. Sååå... koffeinet måste vara både ett gift och ett bantningsmedel. ;)

Svart kaffe

Information, råd och recept om kaffe på kaffeinformation.


"Vad det är som gör att man blir så pigg av kaffe?

Koffein, som finns naturligt i kaffe, verkar uppiggande, hjärtstimulerande, luftrörs-utvidgande och vätskedrivande. Effekterna är inte i alla detaljer klarlagda."

"Är koffein giftigt och hur man påverkas av det?

Koffein är en mild stimulans som påverkar det centrala nervsystemet och samtidigt ökar förbränningen. Koffeinet absorberas i blodet och kroppsvävnaden. Efter c:a
4 timmar har de flesta brutit ner koncentrationen till hälften.

I tillräckligt stora doser kan koffein vara giftigt, men man kan knappast konsumera så mycket kaffe att det skulle ge en förgiftningseffekt.

Man påverkas av koffeinet också i sovande tillstånd (den förhöjda hjärnaktiviteten gör att en del människor har svårt att sova på kaffe)."


Där har vi svaret på varför jag aldrig blev trött och sen sov så oroligt. Gosh, vad hungrig jag är! Nu börjar även koncentrationsförmågan att dyka...


Kommentarer
Postat av: Sonja

Oops, har kaffe en så kraftig effekt på dig. Jag kunde visserligen sova men oj, vad jag har sorterat i natt:)

2007-11-13 @ 11:22:59
Postat av: Syrran

Nä nu blir jag nyfiken, vad har ni varit på för uppdrag??

2007-11-13 @ 11:49:35
URL: http://malkins.blogg.se
Postat av: Nica

Sonja, även jag har sorterat hela natten
Syster, uppdraget var en akut punktinsats... say no more.

2007-11-14 @ 15:55:23
Postat av: moster keb

jag dricker alltid en kopp precis innan läggdags
och sover som en stock ändå ..det bitter nog inte på "gamla" kaffe mostrar:)

2007-12-05 @ 23:14:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0