Återfunnen vintersport

Minns inte när jag senast åkte längdskidor på ett riktigt elljusspår. Åtminstone har det inte skett sen min flytt till Luleå för tio år sedan. I barndomsbyn bodde jag i en lägenhet intill elljusspåret och minns att jag gjorde några tappra försök... antagligen i mitten av 90-talet. Dessförinnan var det i princip skol-
tävlingar... där tjurigheten bidrog till fina placeringar.

Inspirerad efter helgens stugvistelse med bl a skidåkning var det igår kväll dags för att känna på stans elljusspår. Bröt alltså en ca 13-årig frånvaro från elljusspåret vintertid. -6 grader, upphörande snöfall och med lågt inställda förväntningar gav vi (jag och J!) oss iväg. J köpte sig en skidutrusning i helgen!

Variationsmöjligheterna var oändliga. Det blev totalt 4,3 km. Hur roligt som helst! Visst... under årens lopp har konditionen dalat men tekniken finns kvar långt där inne, något som var otroligt skönt att få uppleva. Det visade sig att vi valde fina sträckor med mycket slätåkning, nedförs och en del uppförs. Dock inga mördarbackar likt de i barndomsbyn. Behärskade t o m nedförsbacke med kurva utan spår. Nästan så jag tjoade lite av glädje. Vilket fantastiskt skönt sätt att få kondition, träning och frisk luft!

Lämnade anläggningen med ett stort leende och bestämd åsikt att det blir fler turer. Underbart att ha återfunnit en finfin vintersport.

Kommentarer
Postat av: syrran

Fy jag blir avis....min stela tåled gör ju att jag inte kan åka " på riktigt"... :(
Känner att jag med min promenadstil inte kommer att hänga med barnen nå länge till.

2008-03-04 @ 13:53:42
URL: http://malkins.blogg.se
Postat av: Camilla

Härligt det låter! =) Hänger du med på Tjejvasan nästa år? Jag ska ta en provtur i år först och se om det känns kul. Det var nog säkert 25 år sedan jag åkte längdåkning sist, men har fått för mig att jag kan och orkar 3 mil p g a stavgång, step och styrketräning?
Japp, nu är det snart fredag och kent!!! ♪♪
K R A M!

2008-03-04 @ 17:00:37
URL: http://camillaslillablogg.blogspot.com
Postat av: Sonja

Visst är det härligt i skidspåret! Jag åker där trots avsaknad av teknik, kör med ungarnas promenadstil. Inga flashiga skiddräkter heller som alla jag möter och blir omåkt har, nä vanlig jacka och täckisar. Men skönt är det...!

2008-03-04 @ 18:19:32
Postat av: keb

Måste erkänna skidor är faktiskt kul
det såg
inte ut så i min kommentar efter malins på vår blogg sida i inlägget nysnö
*fniss*
men där tog den där diktarn över
jag har ju lite olika sidor som synes
och tjurskallighet
detkänns igen
som barn var jag bra på skidor
åstadkomm oxå dom där fina placeringarna i tävlingarna
trots att jag var så rädd utför backarna så jag bromsade :-)
problemet är ju vallningen nuförtiden
skidmaterialet kräver valla...!
huh... hur gör man då ???
:-)

2008-03-05 @ 16:34:23
Postat av: Sonja

Det verkar vara att skidplaceringarna ligger i blodet hos er...!

2008-03-05 @ 20:11:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0