Brrr...

Nordanvinden har greppat tag om stan och hållit oss i ett stadigt grepp sen i lördags. Under lunchen idag haglade det! Brrr...

Nej inte blev det något dopp i fredags. Däremot fick jag äran att basta i chefens nya bastu på nionde (översta) våningen. Ni som känner mig vet att ingen bastu går mig förbi. Definitivt inte en uppvärmd sådan. Svalkade mig endast iförd badlakan på den enorma altanen med makalös utsikt över södra hamn, Mjölkuddsberget och Ormberget. Nice!

Den professionella whiskeyprovningen var intressant. Efter en gedigen information började tio glada amatörer betygsätta färg, lukt och smak på fyra olika skotska singelmalt whiskeysorter. Med och utan tillsats av vatten.


Kornet blötläggs i vatten innan det mältas och sedan ev röks och torkas. En whiskeys minsta lagringstid är tre år; antingen i sherry eller bourborn-ekfat. 
De flesta whiskeyn är genomskinliga efter lagring och färgas slutligen med 
färgämnen. (Det är få sorter som erhåller sin färg från lagringstunnorna.) 
Den rökiga smaken får whiskeyn om kornen torkas i torvrök.

Jag föredrog de ljusare och smått rökiga sorterna. Fick tips på fler alternativa sorter. Trevligt!

Kommentarer
Postat av: keb

whiskey är INTE gott jämför det med rävgift i smaken

men vet nog inte hur rävgift smakar iofs :-)

2008-05-14 @ 10:56:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0