Makalös seglats

Igår eftermiddag fick jag tillsammans med sju arbetskamrater uppleva en fantastisk seglats i Luleås innersta skärgård.

Temperaturen hade orkat sig upp till hela 14 grader när det var dags att ge oss iväg till båtplatsen i Södra Hamn,  där denna 11 meter långa skönhet låg förankrad.

image2

Efter lite genomgångar ombord var vi redo att kasta loss.
Det var en makalös känsla när motorn slogs av och vindens krafter fick föra oss frammåt. Till en början så sakteliga och så småningom med sådan kraft att det lutade kraftigt babord när seglerna rättats efter vinden och fyllts till max. Tjohoo... adrenalinet pumpade!

Jag passade givetvis på att majestätiskt ställa mig bakom ratten och navigerings-systemet, hålla koll på vinden och styra seglaren.
Men vilka tekniska finesser det finns idag! Förutom autopilot kunde man ställa in ett mål och låta navigeringsutrustningen själv ta båten till målet. Något som jag anser är fusk.

Oj, oj, oj... att segla var en häftig upplevelse. Att med naturens hjälp ljudlöst fara fram och skära vattenytan. Trodde aldrig jag skulle bli så betagen då jag annars är en motortjej.

image6

Vid middagstid tog vi in på Stensborg. På bryggan dukade vi upp med god mat och dryck. Kvällen var magisk. Vattnet låg så spegelblankt, molnen skingrades och solen den värmde. Givetvis var jag tvungen att ta ett dopp i det förvånandsvärt varma 15-gradiga vattnet.

Under solens nedgång gled vi sakta tillbaka till fastlandet.

Tack P och alla ni andra för denna underbara tripp!

Kommentarer
Postat av: syrran

Låter alldeles underbart!!!
Himla bra bild på dig oxå!!!

2007-08-31 @ 12:52:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0