"Tomten"

                                                   Midvinternattens köld är hård 
Ulltomte(-15 grader på juldagskvällen)
stjärnorna gnistra och glimma 
(stundtals lite mulet under julhelgen)
Alla sova i enslig gård 
(ja åtminstone i egna stugor)
djupt under midnattstimma 
(jag slog sömnrekord med 14 timmar!)
Månen vandrar sin tysta ban 
(underbar fullmåne)
snön lyser vit på fur och gran 
(30 cm i skogen enligt skidrande pappa)
snön lyser vit på taken 
(förutom det som rasade av förståss)
Endast tomten är vaken
(honom och hans fru fick vi allt träffa)

(Utdrag ur "Tomten" med V Rydberg med mina upplevelser inom parentes.)

Slog sömnrekord natten till julaftonen och kände mig änligen riktigt utvilad.
Skönt som tusan! Sen gällde det att ta vara på de ljusa timmarna mitt på dagen. På julaftonen åkte jag och syskonbarnen lite skridskor på sjön. Börjar bli lite av en julaftons tradition.

VintervattenDärefter väntade den vedeldade utebastun. Med den värsta hettan jag någonsin upplevt! 
Sablars vad det sved i skinnet efter bara en skopa. Fick t o m kapitulera efter bara ett par minuter. Å ändå är jag inte den som inte tål hård värme.
Får skylla på att det inte fanns något vatten att svalka sig i.
Då vi inte tagit upp någon isvak
i år heller.

Julbastu
Fick verkligen den lugn och ro jag längtat så efter. Massor av god mat och alldeles för mycket godsaker. Ska bli skönt att åter få börja känna lite hunger. :S
Fick även tillfälle att umgås med de nära och kära samt spela flera olika 
sällskapsspel. Det hör liksom till.
Även tomtefar och tomtemor hittade till våra stugor och bidrog med diverse historier och skrattsalvor. 

Får nog instämma med en del andra i byn. Detta var den bästa jul jag upplevt. 

Kommentarer
Postat av: Syrran

Härliga bilder och rolig "tolkning" av Tomten! Skulle du verkligen bada om det fanns isvak?? INTE jag.

2007-12-28 @ 08:47:30
URL: http://malkins.blogg.se
Postat av: maria

Tog del av lite bilder från din syrras blogg också.
Och så avundsjuk jag blir på dessa bilder. SÅ SOM EN RIKTIG JUL SKA VARA. Snö, skridskor, bastu.
Ha det så gott!

2007-12-28 @ 11:05:37
URL: http://majjanw.blogg.se
Postat av: moster keb

oj vilken fin bild!
längtar till norrbotten..med och bastubad....

2007-12-28 @ 17:55:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0