Cypern 2-8 okt

Efter ynka fem timmar landade vi på Larnaca flygplats och ytterligare en drygt två timmar senare var vi incheckade på vårt hotell. Vi bodde i en delvis luft-
konditionerad tvårumslägenhet på "Christabelle Apts" rätt högt upp i Ayia Napa. En bit ifrån bargatan, på promenadavstånd till de bra tavernorna och ett par kilometer från stränderna. Med balkong mot poolområdet med bar, biljard och ett otal engelska fotbollsmatcher på storbildkärm.

30 grader i skuggan och 25 om natten. Luftfuktigheten var otroligt hög. Trots
27 grader i havet och 28 i poolarna (ja... vi provade olika poolområden) svalkade det då kroppsvärmen var HÖG efter en timme i solen eller efter 5 km promenad. Nissi Beach väster om Ayia Napa utsåg vi till den bästa stranden och Callisto semesterby i till bästa poolområdet.

314820-58Massor av sol och bad, god cypriotisk (grekisk) mat och dryck i måttliga mängder. Den inhemska ölen KEO föll i smaken gent-
emot rödvinet Othello (med samma tillverkare!).
Maträtter såsom muossaka, souvilaki, stifado, grekisk sallad,
m fl. Det gällde att passa på att byta lite i menyerna annars fick man t o m strips till omeletten. Så lätt blev den lunchen. :(

Det hann inte ens bli lite pinsamt när det blev diskussion om vårt rumsnummer på tavernan intill en av de våldgästade poolerna. Men vi blev serverade. :S

Lyckades hålla mig från att bränna mig i solen men åkte nog allt på en släng av solsting. Efter 45 minuters promenad i hettan utan vätska stannade jag plötsligt upp och började söka efter mina sandaler trots att de satt kvar på fötterna. :)
 314820-58

Vänstertrafik med högerregel... smaka på det. Något vi provade på när vi hyrde ett motorfordon och såg oss om lite på sydöstra delen av ön. Det gäller att ha huvudet på skaft när man kör åt "fel håll " i rondellerna och
släpper fram de fordon man har längst ifrån sig i korsningarna.
Spännande och roligt!

För cyprioterna är inget är omöjigt ... inte ens att "fixa ett körkort" då man glömt sitt hemma. En bokad båttur längs kusten fick vi ställa in... men så hade vi redan besökt stora delar på vår "mc-turné" såsom Kap Greco, "Aprodithe klyftan" och Konnosstranden. Fredagen var enda dagen på hela resan som moln visade sig. På väg upp till Fig Tree Bay möttes vi av en regnskur varpå vi gjorde en u-sväng och lämnade de enorma regndropparna bakom oss.

314820-59

Cyprioter och tidspassning hör absolut inte ihop. Det är förvånandsvärt hur väl vi drillats här uppe i norr med exakta tidspassningar och köande.
Engelsmännen har jag inte så gott att säga om. Snacka om folk som lever rövare! Fanns även några på vårt hotell. :( Öronpropparna kom ibland till användning trots den annars lugna årstiden.

Vi provade på olika tavernor och maträtter varje kväll förutom sista kvällen då vi återvände till den bästa för avslutningsmiddagen. Räkcoctail med öl, örtkryddad oxfilé med potatisgratäng och ett glas av deras finaste röda vin.

På planet i bägge riktningarna kunde vi sitta med benen helt utsträckta framför oss då vi satt längst fram och hade därmed massor av plats (lite flyt).
Flygplansmaten serverades på hemvägen och bestod av en fralla och några skivor pålägg samt en liten fet grekisk yoghurt. Var det detta vi betalade 140 kr per skalle för? Drickan till fick man köpa utöver detta.

En vecka utan tidningar, datorer, tv och telefon. Visst fanns det att tillgå men jag kände inget behov eller lust. Det var skönt att släppa allt och bara vara.

314820-49Solupp- och nedgång på bara en halvtimme är läckert. Men framför allt kommer jag att sakna de ljuvligt varma kvällarna/nätterna med sen middag och shopping. För att inte tala om den underbara solen och när man så ljuvligt guppade med havsvågorna. Gillar även den fina bruna färgen man fick på köpet. Lååångt borta var då tidiga morgnar och jobb kan jag lova.

Efter några lättare förseningar landade vi åter på Lulea Airport igår eftermiddag. Väl hemma inser man att det trots allt är skönt att slippa sanden som är precis överallt och att kunna dricka vatten direkt ur kran.

Väskorna är uppackade. Nu återstår det bara att växla tillbaka de kontanter som blev över, då de cypriotiska punden försvinner vid årsskiftet för den europeiska euron.

Likaså krävs en sortering av alla härliga semesterbilder.