Förstådd tack vare kroppsspråket!

Jag är född vid finska gränsen. Har även spenderat mina första 26 år där. Trots det kan jag inte finska. Eller kanske just därför...

Efter flytten till Luleå (13 mil från gränsen) trodde jag i min enfald att jag inte skulle behöva prata "finska" längre (lägger till ett i efter varje svenskt ord) eller att ha tolk för att göra mig förstådd. Men i veckan tog det tvärstopp. :S

Fick tips av min svåger om en vettig däckfirma i närheten. Tyvärr glömde han att nämna att ägaren och de anställda knappt pratar svenska! Något som gick upp för mig i måndags när jag försökte göra mig förstådd med en lurvel gällande 
vinterdäck till bilen, vilket inte heller är min starkaste sida. Märken, dimensioner, 
tum och priser hit och dit. :| 

-Slut! Kom tillbaka ... inte i morgon... men sen, sa han åt mig efter diverse kroppsspråk och letande i lagret.
Onsdag menade han men jag vågade inte bjuda honom på "keskiviiko" för då hade han antagligen kört över mig med sitt "perkklande".

Idag var det då onsdag och dags att återvända till "brottsplatsen" och göra upp. Såg verkligen inte fram emot besöket. Lyckades inte heller lura med min svåger som tolk. Räckte då fram en post-it lapp med däckens namn och dimensioner för att förstå varandra men utan resultat. Lyckades till slut leta upp traven med mina nya däck.

- Dässa, sade jag.
- Bra, svarade han.
- Betala med kortti? undrade jag då.
- Jåå, svarade han.

Så avrundade vi vår "diskussion" med:
- Takk, takk!

Båda parter nöjda och belåtna. :S

Kommentarer
Postat av: Svåger

det gick ju smidigt, inget onödigt surr ;)

2007-10-17 @ 19:25:39
Postat av: sonja

inget fjäskande för kunderna där inte verkar det, eller?
Påminner lite om "gummieilert", vill han inte sälja så får du inte köpa....

2007-10-18 @ 13:39:40
Postat av: Nica

Jaa... "gummieilerts" look a like. :P
Känns lite dumt att inte få surra lite utan bara varsågod, tack o adjö. Effektivt om inte annat.

2007-10-19 @ 13:03:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0