Spök-kar

Idag är det den 31 oktober. Alla helgons afton eller Halloween som de engelsk språkiga länderna kallar denna högtid.

En högtid som ursprungligen kommer ifrån att 314820-70
kelterna firade sommarens slut och vinterns början. Man trodde att onda väsen var i farten denna natt och behövde därför skrämmas
bort med eldar när det mörknade. Därav seden
att göra "dödskallar" av urgröpta pumpor och
tända ljus i dem.

Enligt en gammal irländsk tradition skulle också
de döda återvända hem denna natt och behövde vägledas med ljus och eldar.

I USA firas den högtid med att barn går omkring utklädda till spöken, vampyrer eller liknande och knackar på hos folk och frågar "bus eller godis?" (eng. "trick or treat").

Jag firar inte Halloween mer än att under Alla helgona helgen tänka på de bortgångna. De ljusupplysta kyrkogårdarna blir så vackra när mörkret sänker sig. De barn som utklädda knackar på hos mig brukar istället för godis få frukt. Antagligen inte så uppskattat men tanken är i alla fall god.

Här kommer dock mitt bidrag till denna spökande högtid; mina salt- och pepparkar inköpta på Cypern tidigare denna månad.

Buuu... och kram på er!
  
314820-72

Kommentarer
Postat av: Sonja

Buuhu på dig, vilka söta spöken!

2007-10-31 @ 09:09:38
Postat av: Syrran

Intressant att veta lite mer om traditionerna kring detta m Halloween. Men jag ser ju hellre att mina barn är påskgummor till påsk än spöken till Halloween, traditionell som jag är...fast man får ju inte alltid som man vill, är det idag spöken kommer? Har inge godis hemma....

2007-10-31 @ 16:01:48
URL: http://malkins.blogg.se
Postat av: Mårten

Dom äldre barnen säger Drink or Treat (Rus eller Godis)

2007-10-31 @ 18:04:03
Postat av: Nica

Ja den riktiga dagen för utklädnad är den 31 okt... vi svenskar brukar dock skjuta fram spökandet till helgen. Ev festligheter bör dock ske helgen innan för att inte "störa" alla helgona helgen.

2007-10-31 @ 20:02:43
Postat av: Syrran (igen)

Kommer du ihåg Grynet? Hon sa alltid - Kom i håg barn! Frukt är INTE godis!
Har inte sett några spöken än, tur för vi har fortf inget godis...

2007-11-01 @ 21:37:17
Postat av: Nica

Samtidigt som du skrev denna kommentar publicerade jag ett inlägg om utklädda besökare (se ovan).

2007-11-01 @ 21:52:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0