Surströmming, bastubad och lingon

Besökte även stugan i helgen. Där medverkade J och jag med på familjens surströmmingsskiva i grillstugan. Med eld i eldstaden, ljus i takkronan och på borden satte vi oss vid det dukade bordet på breda timmerplank till bänkar.
Tredje gången jag åt dessa fiskar som inte luktar nått vidare.  För J var det första gången så jobbet med att gömma pyttesmå bitar var enormt. Tur att det fanns alternativa fiskar också. Kan inte fatta men det tar sig faktiskt. Men inte blir det fler än en gång per år.

Avslutade så lördagen med ett underbart bastubad. Vedeldad utebastu alldeles intill sjökanten. Av sjön syntes inte ett smack då den var fullständigt inslöjad i dimma och ute var det mörkt vid 21.30-tiden. Trots den kyliga kvällen var jag tvungen att efter en stund i hettan doppa mig . Skulle gissa på mellan 10-14 grader i vattnet och ett par grader i luften. Avkylande, uppiggande och helt underbart! Detta är livet!! Något jag skulle rekommendera till alla som har möjlighet. 


image11
Just när dimma och skymning gör sitt intåg

Under söndagen hanns det ut till lingonskogen. Efter en något trevande start stod jag plötsligt mitt på ett rött fält med lingon i massor. Bara att sticka in bärplockaren i risen och vips fylldes både den och hinken. Efter 10 liter och ytterligare ett par plockare till föräldrarna var jag nöjd. Nu är de rensade.
Bara att packetera och leta reda på någonstans att förvara de röda bären inför vinterns behov. Känner mig som en hamstrande ekorre med förråden fulla av gula, blå och röda bär.

image13

Kommentarer
Postat av: Sonja

Vilken härlig helg! Det är verkligen att ladda batterierna.
Jag bara blir så avundsjuk...

2007-09-03 @ 14:35:54
Postat av: Syrran

Jag var oxå där och jag njöt av surströmmingen !!
Dock avstod jag från att kyla ned mig i sjön.
Fina bilder.

2007-09-03 @ 22:32:48
Postat av: Morsan

Jag och Milla var också i lingonskogen.

2007-09-13 @ 20:10:55
Postat av: Nica

Det stämmer mamma... inte lätt att stoppa oss i skogen när vi kommit igång. Milla skötte sig fint... ok några attacker för att få lingon serverade ur handen! Något bortskämd hund.

2007-09-14 @ 16:27:18
Postat av: Anonym

Inte menar du att Milla är bortskämd,hon är bara social.

2007-09-16 @ 19:09:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0