Frieri?

Vart fjärde år infaller skottdagen den 29 februari men bara officiellt sedan år 2000. Dessförinnan inföll denna dag den 24 februari och flyttade efter de efterföljande dagarna. Benämningen skottår kom just från att man skjöt in en dag på året för att dagarna skulle passa in.

I den gamla romerska kalendern började året den 1 mars, varpå en dag skjöts in i februari i slutet deras år. Detta är anledningen till att skottdagen hamnat i just februarimånad. Även dem räknar idag den 29 februari som skottdag.

I mitten av 1800-talet kom seden - skämtet - att kvinnor får fria under skottår 
(eller bara på skottdagen) till Sverige.


Frieri?
(Googlad bild)

Idag är dock kvinnorna självständiga och det är inte längre något skämt.
Det finns ju en del ogiftna tjejer i min bekantskap. Är det någon som planerar ett frieri i morgon på skottdagen?


Kommentarer
Postat av: Syrran

Snöstorm påstår vissa :S
Men "spela roll" vi myser vi brasan!

Fria behöver jag inte göra nu längre...

2008-02-28 @ 16:33:23
Postat av: keb

färdigfriat här med *s*

jag friade faktiskt då
men på uppmaning av T ( min nuvarande man)
det var skottår då det året
jag följde han uppmaning
friande 4 gånger den dan
han sa alla gångerna
han kan inte klaga på någon slags ångervecka sen tänkte jag *fniss*

2008-02-29 @ 17:06:58
Postat av: Carina svarar:

Syster, Mmm.. mys vid brasan.

KEB, Roligt med någon som faktiskt nyttjat denna chans (även om jag inte är av den gammalmodiga arten)!!

2008-03-07 @ 08:26:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0