L-ABC

Hemkommen från Röda Korsets utbildning i HLR. Utbildningen hölls på kvällen. Det märktes att folk var liiite trötta. Vilket galet gäng! Jösses så roligt vi hade. :D

Men ack så nyttig utbildning. Väl värda timmar. Information följt av mycket praktiskt nötande. Avslutandes med övning där halva gruppen kom till ett fält med medvetslösa personer, personer utan andning, person som satt i strupen samt sårskadad person. 

Överblick av situationen?
- Livshotande?
- Andning
- Blödning
- Cirkulation

Som vanligt hände/uttalades både det ena och det andra. Någon släppte sig
vid framstupa sidoläge, "kände du mina enorma magmuskler?!", älskarinnan inlagd som ICE, "om C ger mig andning vet då jag var blodet far", använd INTE tungan vid andningshjälp, o s v, o s v.  


Har ni inlagt närmast anhörig ICE (In Case of Emergency) i mobilen?
ICE följt av relation, namn och telefonnummer. Om inte.. gör det. Räddningstjänsten jobbar utifrån ICE.

Kommentarer
Postat av: Sonja

Har också gått L-ABC men det är många år sen.

Tyvärr mest teori, någon som fick testa på dockan var det närmaste praktisk övning.

ICE har jag lagt in, dock inte relationen. Ska åtgärdas, dessutom, när jag nu blev påmind, även lägga in det i barnens mobiler och H's.

2011-04-07 @ 06:59:48
URL: http://sonler.blogg.se/sonler
Postat av: Syrran

Jepp jag har haft min ICE på plats i mobben i många år :)



Vi skall oxå ha en sådan här utbildning snart i vår, via jobbet.



Oj oj kan tänka mig att det kan bli lite fnissigt!

2011-04-07 @ 11:02:24
Postat av: Syrran igen

Måste kolla om vi lagt in åt E oxå. Bra påminnelse.

2011-04-07 @ 11:04:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0