Vill inte

Har reflekterat över de senaste veckornas rapporteringar om 2-3 villainbrott per dygn och alltid i anslutning till veckoslutet (tors-fre-lör).

Oftast slår de till från baksidan under mörkrets beskydd. Ibland har t o m ägarna legat och sovit (!) när de klivit in. Andra gånger har de stått på span dagtid och slagit till när familjen sätter sig i bilen och åker iväg en stund. Inte ens en bil på garageuppfarten håller dem borta. Fy tusan! 

Förra söndagen åkte jag iväg lite kort (trodde jag) till syster som bor på nästa bostadsområde. Larmade för ovanlighets skull inte på huset. Det drar ut på tiden
och jag återvänder först 5 timmar senare. Tas emot av en larmande kyl samt klockor som blinkar på både ugn och micro. Slängde genast ett öga mot baksidans balkongdörr som tack och lov var intakt.
 
Reagerade och tyckte det var märkligt då jag inte noterat något strömavbrott hos syrran. Bara för att säkerställa slängde jag iväg en fråga till en på samma område som mig men även där dementerades att strömavbrott ägt rum. 

Går en runda i huset och noterar att strömmen inte varit borta en kort stund utan EN hel timme, vilket bekräftas vid samtliga "stationer". Fortsätter igenom hela huset inkl biarea med bastu, tonårsrum samt garage utan att finna något att ta på. Slår så småningom bort detta och lägger mig.

Nu en helg senare rapporteras om 3 nya villainbrott; samtliga i närområdet. Kommer då åter att tänka på förra söndagens "strömavbrott" hemma hos mig. 
Jag vill INTE påverkas! Men måste erkänna att nu börjar jag göra det. :(

En sak är då säker. Härdanefter larmas huset alltid! Funderar även på lite andra åtgärder...

Uppdaterat senare
Ett telefonsamtal till Energiverket på måndagsmorgonen lugnade mig. Min gata är kopplad till en annan central än övriga på området och hade haft 55 min ström-
avbrott just denna söndag. Puh! Nu kan jag lämna hemmet och sova lugnt igen.

Kommentarer
Postat av: Syrran

Ja visst är det mycket obehagligt, hoppas vi får larmet snabbt på plats. Det enda som verkar avskräcka..



Allra värst är att det till och med går in när folk sover..



Ang ditt strömavbrott, kan de varit ngn förberedelse inför ev inbrott, så att ev larm inte skulle tjuta.



FY...



2011-10-30 @ 22:08:08
Postat av: Camilla

Usch så otäckt!!! Kan du inte bjuda in matlådefixaren att bo hos dig fredag-söndag, tills de hittar inbrottstjuvarna?! ;)

2011-10-30 @ 22:25:08
URL: http://www.camillasdagar.blogspot.com
Postat av: Sonja

Tja, vi kör strutsmetoden och tycker att vi har ju hus runtom med pensionärer som alltid är hemma.

Undrar just hur vår granne som är superrädd för tjuvar annars också har det i dessa tider.

Det lugnar nog ner sig när snön kommer, tror jag.

2011-10-31 @ 08:20:30
URL: http://sonler.blogg.se/sonler
Postat av: karin

Det är inte så kul att ha tjuvar tassande inne hos sig även om man inte har så mycke dyrgriper att ta



2011-11-03 @ 17:57:28
URL: http://kajsa-keb.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0