Saftning

I helgen det saftats i vårt hem. Mmm.. vilken härlig doft som sprider sig.

Är det bara jag som njuter av att stå i vinbärsbusken i solskenet och plocka stora klasar med röda vinbär? Kvist för kvist, gren för gren... tills busken är helt tom och åter bara grön.

Bunken på bild visade sig rymma 15 liter. Så vår enda vinbärsbuske gav någon liter mer än det då den fyllts över bredden. 


Klasar med stora, fina röda vinbär

Ut på jakt efter en saftmaja. Införskaffade den enda som fanns kvar. En inte alltför stor och dessutom i rostfritt stål.


Bären sköljs och silas. Det gör inget att ett och annat blad kommit med.


Fyller på saftmajan med endast vatten och bär.

I nedersta tråget stormkokar vattnet. I mellan tråget samlas saften. I det övre tråget läggs vinbären som ska ångkokas. På toppen locket.

Efter 30 minuter börjar röret fyllas med vinbärssaft. Efter ytterligare 15 minuter tappar jag ut saften. Valde att tappa den rätt i flaskorna.

6 liter ren koncentrerad rödvinbärssaft blev resultatet. Fryser ned och tar fram allteftersom. Värmer då upp och rör ned socker.
Ljuvligt att få dricka och njuta av alldeles egen saft utan konserveringsmedel
och konstiga tillsatser. Slurp! 

Kommentarer
Postat av: Anonym

spara en del röda vinbär till vinbärspaj, supergott.

2009-08-16 @ 18:14:53
Postat av: Syrran

Ehh försvann min kommentar?? Med risk för två så..



Så fin vår Maja är!!!! Hämtar den förhoppnvis ikväll!



Va mycket bär du orkade plocka! Din teknik är definitivt mer effektiv än min. Jag plockar lite här o där, de fina stora klasarna och är less efter en kvart ungefär..



Du får nog mer husmoderspoäng än mig..

2009-08-16 @ 18:40:59
Postat av: keb

här saftas och syltas det

duktiga ni är kramis!

2009-08-16 @ 20:55:58
URL: http://kajsa-keb.blogspot.com/
Postat av: Foto i norr - Marie

Hejsan och tack för dina rader. Ja hösten har gjort sitt intågande till lilla Kiruna helt klart och sommaren känns nu lite avläsen faktiskt men jag älskar hösten om den får vara fin helt enkelt. Ha det gott

2009-08-17 @ 06:59:30
URL: http://fotoinorr.blogg.se/
Postat av: Syrran kokar saft

Åhh vad jag känner mig husmoderlig, himla kul ÄR det!

2009-08-17 @ 17:02:07
Postat av: C a m i l l a

Det märks verkligen att du och din syster har samma gener, jag läste precis detta inlägg hos henne här om dagen. ;)

Jag är urdålig på att ta reda på annat än blåbär, svamp och äpplen.

2009-08-17 @ 18:08:52
URL: http://www.camillasdagar.blogspot.com
Postat av: Sonja

Härlig kreativitet, att koka saft är också skapande.

Ska nog plocka våra få bär någon kväll. Kanske blir det någon flaska saft.

2009-08-18 @ 11:29:23
URL: http://sonler.blogg.se/sonler
Postat av: Lissen susar in!

Förr gjorde jag saft, när barnen var små.

Mmm vad gott och en skön känsla att ha gjort själv!

Riktiga råvaror, dessutom.

2009-08-24 @ 13:17:51
URL: http://lissento.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0